30 Aralık 2011 Cuma

altı çizili satırlar - kürk mantolu madonna

Sabahattin Ali - Kürk Mantolu Madonna
(YKY Yayınları - Sayfa 127)

... Şimdiye kadar zannettiğim gibi, kitleden ayrılmanın bir hususiyet, bir fazlalık değil, bir sakatlık demek olduğunu hissediyordum. Bu insanlar dünyada nasıl yaşamak lazımsa öyle yaşıyorlar, vazifelerini yapıyorlar, hayata bir şey ilave ediyorlardı. Ben neydim? Ruhum, bir ağaç kurdu gibi beni kemirmekten başka ne yapıyordu? Şu ağaçlar, onların dallarını ve eteklerini örten karlar, şu ahşap bina, şu gramofon, şu göl ve üzerindeki buz tabakası ve nihayet bu çeşit çeşit insanlar hayatın kendilerine verdiği bir işi yapmakla meşguldüler. Her hareketlerinin bir manası vardı, ilk bakışta göze görünmeyen bir manası. Ben ise, dingilden fırlayarak, boşta yuvarlanan bir araba tekerleği gibi sallanıyor ve bu halimden kendime imtiyazlar çıkarmaya çalışıyordum. Muhakkak ki dünyanın en lüzumsuz adamıydım. Hayat beni kaybetmekle hiçbir şey ziyan etmeyecekti. Hiç kimsenin benden bir şey beklediği ve benim hiç kimseden bir şey beklediğim yoktu.

İşte bu andan itibaren bende, hayatımın istikametine hakim olan değişme başladı. Lüzumsuzluğuma, faydasızlığıma bu andan itibaren inandım. Ara sıra hayata tekrar döner gibi olduğum, yaşadığımı zannettiğim oldu. Hatta bunları düşündükten birkaç gün sonra, yepyeni bir vaziyet, beni bir müddet için tesiri altına aldı ve oyaladı. Fakat ruhumun en derin bir köşesinde bu kanaat yeryüzünün bana ihtiyacı olmadığı kanaati, her zaman için yerleşip kaldı. Hiçbir hareketim onun tesirinden kurtulamadı; ve bugün de, aradan bu kadar uzun seneler geçtiği halde her şeyi, bilhassa cesaretimi büsbütün kırarak beni etrafımdan tamamen uzaklaştıran o anın bütün teferruatını, hatırlıyorum; o zaman kendi hakkımda verdiğim hükümlerde hata etmiş olmadığımı görüyorum...

7 yorum:

alter ego dedi ki...

Bilge kürk mantolu madonna'dan altını çizdiği satırları paylaşmış blogunda. Ben de ona yorum yazayım derken kitaba daldım. Bir bölümüde, özellikle yanına yıldızlar filan koyarak altını çizmişim. Sonra bu satırları paylaşmaya değer buldum. Bilge'ye yorum yazarken üşendim yazmadım bu kısmı. Ama kendi blogumda ne üşenicem ya yazarım arkadaş :)

bilge dedi ki...

ho ho ho! ben geldim! :) (yarına hazırlık yapıyorum noel ana olcam )

hoho:)

az evvel Sabahattin Ali'yle konuşuyorduk. "Aferin evlatlarım, sizlerle gurur duyuyorum. onure oldum" dedi. sana da selamı var :) "sağ olsun" dedi. çok mutlu olmuş:)

(bazen dünyanın en ciddiyetsiz insanı oluverebiliyorum, daha önce de uyarmıştım sanki:) ho ho ho

:)

nomen dedi ki...

Sabahattin Ali'nin en zevkle okuduğum kitaplarından biridir Kürk Mantolu Madonna. Altını çizdiğiniz satırları anımsamıyorum, yıllar oldu; ancak cidden kayda değer satırlar.Güzel bir ayıklama olmuş.

Bu satırlarla sizin sayfanızda yeniden karşılaşmak mutluluk verici.

Hani yol ve yolculukla ilgili yazınızı da bir noktaya bağlamış gibi.

"Yeryüzünün bana ihtiyacı olmadığı kanaati.." Yeryüzünün hangimize ihtiyacı yok ki! Ama bir ses, ama bir çiçek gübresi olarak, var işte: İnsan olduğumuz kadar Azot çevrimine girmiş moleküller de olacağız işte. İhtiyaçsız Yer'in Yüz'ü de olmaz bence.

Ellerinize, gönlünüze sağlık.

Titomanlio dedi ki...

çok severimm anlattığı aşka aşık olmamak elde değil ve ben asıl şu kısmı hiç mi hiç unutmam; bir ruh ancak bir benzerini bulduğu zaman ve bize, bizim aklımıza, hesaplarımıza danışmaya lüzum bile görmeden, meydana çıkıyordu... biz ancak o zaman sahiden yaşamaya -ruhumuzla yaşamaya- başlıyorduk. o zaman bütün tereddütler, hicaplar bir tarafa bırakılıyor, ruhlar birbiriyle kucaklaşmak için, herşeyi çiğneyerek, birbirine koşuyordu..

negatif dedi ki...

nostaljik oldu bu benim için. tekrar kitabıbn adı keşke lüzumsuz adam olsaymış dedim.

teşekkür ettim.

Broken dedi ki...

Evet gerçekten ustalıkla yazılmış bir yapıt.Sabahattin Ali'nin içimizdeki şeytan ve kuyucaklı yusuf adlı eserleride mutlaka okunması gerekenler arasında.

Adsız dedi ki...

I'm not sure where you are getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for wonderful information I was looking for this information for my mission.
Feel free to visit my web blog ... swollen ankles after drinking alcohol